måndag 25 april 2011

SF - Vancouver - Whistler - Vancouver

Som sagt så var vi ju beredda på att det skulle bli en lång, och bitvis rätt jobbig, dag. Men på det stora hela tycker jag att det har gått rätt smidigt ändå faktiskt, och är inte så farligt trött. Än.

Det började med att vi gick kl 4.40 (!!) för kl fem stod taxin redo att köra oss till flygplatsen. Det var som tur var ett regnigt San Francisco vi lämnade, så det kändes inte allt för hårt ändå (men väldigt tråkigt annars såklart, har verkligen haft en toppensemester där!). På flygplatsen började det med en liten insident, då Henkes väska inte fanns kvar i bilen när vi gick av. Så Henke och chauffören kastade sig in i bilen igen och åkte tillbaka för att leta efter den där folk hade blivit avsläppta innan. Det visade sig att tjejen som gick av på terminalen innan hade fått med sig fel väska (och tydligen inte sagt något till chauffören vilken ju känns lite smått korkat), så det löste sig ju som tur var. Incheckning och säkerhetskontrollen gick rätt smidigt dock, förutom att stackars H fick det lite jobbigt igen när en kontrollant ville rota igenom hela hans väska i kontrollen. De hittade dock inget så vi fick snällt gå förbi till slut! Vi letade reda på ett ställe som hade öppet och serverade frukost och köpte på oss lite som man kunde tänkas vara sugen på sisådär halv sju på morgonen. Sedan hade vi ju verkligen god tid på oss då planet inte gick förrän åtta så vi tittade i de (få) tax-freebutiker som fanns, vilket var snabbt avklarat, och sen satte vi oss vid gaten ändå och surfade lite. Förutom wifi kunde den flygplatsen inte bjuda på mycket vill jag lova!

Så småning om lyfte planet och vi hade ca två timmar i luften till Vancouver. De visade serier istället för film vilket inte uppskattades, men bjöd på dricka iallafall vilket var en trevlig överraskning (man vet ju aldrig med United, känns lite som USAs svar på Ryanair typ). Sov lite, lyssnade på musik lite, läste lite i min tidning, och så landade vi. I Vancouver regnade det också tyvärr, men där är folk iallafall trevliga så det gjorde inte så mycket! Men sen började det. Fick våra väskor, tog tåget in mot stan, checkade in på hostelet, lämnade väskorna, sprang bokstavligen till tåget igen, åkte till busstationen och hann med Whistlerbussen tio minuter innan den gick. Det kallar jag timing! 2,5h till Whistler gick rätt fort för jag sov en del, och när vi kom fram kändes det lite som att komma hem.
Photobucket
Vädret var dåligt (som vanligt, haha) men ändå blev jag så sugen på att åka upp på berget direkt. Det gjorde vi dock inte. Den här veckan har det varit skidfestival med massa pros och tävlingar, så i stan var det full hålligång med tält som stod och delade ut reklamgrejer, och vi kammade hem en hel del! Massa axe-kit med parfym, schampoo och grejer, cola, monster, hot sauce, en klubba och en bandana! Inte illa va? Efter en stund i kallabaliken tog vi bussen till huset där våra grejer har varit, hämtade dem och åkte tillbaka igen. Dödade 2h i väntan på bussen tillbaka med typ.. ingenting, och sen fick vi äntligen åka igen. 2,5h tillbaka och nu är vi- äntligen!- framme. Vilken jäkla dag alltså. Flängande fram och tillbaka, tåg buss flyg buss jag vet inte vad. Nu känns ett avsnitt Pluras kök och popcorn som precis vad vi behöver, och sen SOVA.