fredag 22 april 2011

Santa Cruz-utflykt

Det är med dunkande huvud och mina sista krafter som jag skriver det här! Vilken dag..

Vi gick upp tidigt än en gång, inte fullt så tidigt som igår kanske men med tanke på att det blev sent igår var sömnen ändå inte tillräcklig. Men det var bara att bita ihop. Masade oss iväg till frukosten, och dagen till ära fanns det ingen frukt så det blev bara en bagel och juice, men det fick räcka. Efter frukosten var vi rätt snabbt klara faktiskt, och gav oss ut i den klara morgonen! Svängde förbi Apple för iPad-jakt men ingen lycka tyvärr, och sen strosade vi vidare mot tågstationen. Vi skulle nämligen på utflykt till Santa Cruz! Tåget var väldigt stort och cromat, inte särskilt stekigt inuti dock men det fanns många platser så trots att många morgonpendlare stod före oss i kön (man fick inte gå på förrän bara några minuter innan det gick) så fick vi bra platser. Tågresan tog ca 1,5h och gick genom mestadels industriområden men även mitt i bostadssamhällen (vet inte om jag ska kalla det städer/byar/eller vad jag ska säga, för alt tillhör SF men är ändå enskild samhällen verkar det som. Mycket hus såg vi i vilket fall) och vi åkte även förbi Mountain view där Henke + familj bodde ett tag för länge sedan, så det var kul! I San Jose gick vi av tåget och skulle byta till ett annat, trodde vi, men det visade sig vara buss resten av vägen.. Massvis med folk som skulle med den också, men som tur var fick vi sitta även där, dock inte bredvid varandra. Bussresan tog ca 1h 20 min vilket var mycket längre än vi trott innan, men som tur var fanns det faktiskt wifi att roa sig med så tiden gick helt okej fort ändå. Och så till sist var vi framme i Santa Cruz! Det är, för er som inte vet, en stad (?) längre ner längs kusten med sandstrand och ett välkänt tivoli på strandpromenaden. Knasigt, jag vet, det såg verkligen märkligt ut! Där tänkte vi spendera dagen på stranden och kanske med ett berg-o-dal-bane åk eller så, men så här i efterhand blev det inte riktigt så.
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Vi kom fram runt kl ett, och gick till strandområdet direkt. Vädret var tyvärr inte alls så bra som vi hoppats på, lite halvmulet och blåsigt, men ganska varmt till en början och ibland med små solglimtar! Men inget sol-och-badväder precis. Så vi gick mest runt på stranden och bara tittade på vågorna, surfarna och tivolit som stod där alldeles bredvid. Det var mycket större än jag trodde faktiskt, fanns massa bergochdalbanor, snurrgrejer, slänggungor, karuseller och flumrides. Men vi åkte inget. Vi åt en bit pizza i sanden och till efterrätt fick vi sockervadd! Hundra år sedan det var på tapeten, men oj vad gott. Efter någon timme där bestämde vi att vi nog sett allt oh tänkte gå in mot stan för att kolla om det fanns några roliga affärer, och vilka tror ni vi ser när vi går över gatan? Jo hela gänget med Viktor och C-O i spetsen! Hur knäppt är inte det att vi skiljts åt i SF, de hade hyrt bil för att fortsätta ner i Californien (vi hade dock ingen aning om vart) och vi bara bestämt oss för att åka på utflykt över dagen, och så ses vi på precis samma ställe! Kändes hur konstigt som helst iallafall, men skitkul förstås! Så vi slog följe och gick runt tillsammans allihopa. Blev dock ingen shopping utan vi gick ner till en annan del av stranden och tittade på de som surfade istället, pratade och bara hade det trevligt tillsammans. Så småning om var det dags för mig och H att börja gå tillbaka till bussen, och de andra gjorde oss sällskap in till stationen. Där var det tyvärr dags att säga hejdå på en obestämd tid, men jag hoppas verkligen vi kan ses till sommaren eller snart igen! Vi har ju blivit som en liten familj nu, så det känns väldans tråkigt att behöva skiljas åt för alltid tycker jag. Tack och lov för Facebook!
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Så vi tog alltså bussen tillbaka till San Jose, bytte till tåget och åkte hem till SF igen. Tyvärr fick vi båda ont i huvdet på vägen och var allmänt dödströtta efter en lång dag, och efter ungefär halva resan gick det på ett helt kompani med ungdomar som hade varit på baseball-match tror jag, som skrek och hade sig i tågvagnen. Inte vidare kul, men till slut var vi framme i alla fall och kunde gå hem till vårt tysta hus. Till middag gjorde vi pasta och tomatsås, och nu har vi börjat på en film och ätit popcorn i sängen. Får se om jag orkar se klart, känns rätt troligt att jag kommer somna om två sek...

Imorgon är vår sista dag här, känns supertrist! Sen börjar sista etappen på resan och det känns så sorgligt att det vill jag inte ens prata om. Så vi säger godnatt va!

- Carro.

1 kommentar:

  1. Hej Caro o Henke, vilken underbar utflykt!!! Förstår att det blir svårt att slita sig från detta smultronställe, men det goda är att det finns kvar för att på nytt utforska när ni är redo. Hoppas att ni njuter av er sista dag fullt ut, stor kram, Eric

    SvaraRadera