tisdag 12 april 2011

California, here we come.

Jaha, då var äventyret igång igen! Att lämna Whistler kändes bara så otroligt overkligt och bisarrt, som att huvudet var inställt på att jo men här bor vi väl nu? Och så tar resan plötsligt fart igen från ingenstans och vi måste lämna hemma en gång till. Ledsamt, ja, men samtidigt så himla spännande att vara på resa igen och jag ser så mycket fram emot våra 12 dagar som vi har framför oss här i San Francisco!

Dagen har varit himla lång (och stillasittande). Vi gick upp vad som kändes omänskligt tidigt (klockan var efter åtta..) efter den korta natts sömn vi fått. Men det var ändå värt det för igår var så himla roligt! Och eftersom vi redan packat och städat det mesta var det bara att försöka få i sig lite frukost av det lilla som kylskåpet kunde erbjuda, typ ägg och tomatsås. Vi skippade dock tomatsåsen. Sen försökte vi att inte bli ledsna och så var det dags att säga hej då! Det braiga är i alla fall att Viktor, Lisa och Emma förhoppningsvis kommer komma ner hit en sväng så vi ses igen, och C-O (som stannade kvar i Whistler!) får vi träffa igen när vi hämtar väskorna där. Så det blev inte så sorgligt ändå. Och så började resan! Bussen gick halv elva och sen hade vi 2,5 h resa till Vancouver framför oss. Jag hann dock springa och köpa lite färdkost/frukost till oss som vi hade på bussen, och sen så är ju utsikten så himla fin hela vägen så det gick rätt fort ändå!
PhotobucketPhotobucket
Vi kom fram till ett soligt Vancouver men tog tåget direkt ut till flygplatsen. Eftersom vi hade hela 4h på oss innan flyget gick tog vi det rätt lugnt där, checkade in i lugn och ro, åt upp vår matsäck, tittade igenom affärerna och jag köpte en film, hittade wifi så Henke kunde blogga osv. Vi hann med en lunch/middag också i form av hamburgare och en banan innan det var dags att gå på planet. Jag måste säga att Air Canada förvånade mig till det positiva, då det faktiskt fanns tv och filmer att se på resan! Så de 2,5h det tog att flyga gick rätt fort medan jag tittade på the kids are alright.
Photobucket
Till slut flög vi äntligen in över ljusen i San Francisco, och det var så himla fint! Att få väskorna gick relativt snabbt, sen letade vi upp ett tåg som gick in till stan och gick av där vi blivit instruerade av tanten i informationen. Tack och lov har Henke sådan framförhållning att han sparat ner en pdf med vägbeskrivning och karta till hostelet på min telefon så utan större besvär cruisade vi runt bland gatorna, backe upp och.. upp, och hittade hostlet förvånansvärt snabbt! Han i receptionen var väldigt hjälpsam men råkade nog ta lite överpris såg vi sen (först var vi dock väldigt glada då vi trodde att vi skulle få bo för 88 kr/natt! Men så var dock inte fallet så vi måste nog ta oss ett litet snack imorgon. Säkert bara missförstånd!). Rummet är fint i alla fall, rätt stort och med eget badrum. Det är så bra också för det ingår frukost, så vi behöver inte gå ut tidigt och leta efter det, utan kan mätta och belåtna ge oss ut och upptäcka staden! Till min stooora glädje fick jag se att det fanns ett stort Forever 21 här i närheten, jippi. Och Henke spanade på en gigantisk Oakley-store också, så vi ska nog bli nöjda här, haha. Men det har varit en lång dag på resandet fot så nu är det nog dags att krypa till kojs faktiskt, så vi är glada och pigga på äventyr i morgon.