söndag 17 april 2011

Alcatraz och Bubba Gump.

Det blev inget Apple-köande idag kan jag berätta! Istället tog vi det himla lugnt på morgonen och sov ganska länge. Vi hade ju nämligen köpt biljetter till Alcatraz, och dit skulle vi inte för än klockan 12, så vi kände ingen stress. Men runt 11 började vi i alla fall dra oss bort mot Fisherman's Warf (därifrån båten går) och kom i perfekt tid för påstigning. Båtturen tog bara några minuter och vips var vi där, på den mytomspunna och legendariska ön. Vi började att titta på en film om öns historia som mest handlade om hur själva ön skapades och indianer som ville ta över ön efter fängelsetiden var över, men det var intressant ändå. Även om jag kanske velat höra lite mer om fångarna. Själva fängelset ligger på toppen av ön (som egentligen är en hög kulle) så det var en liten bit att gå innan vi kom till huvudbyggnaden. Väl där fick vi ett par hörlurar och en bandspelare och så fick man gå runt och lyssna på sin alldeles egna guidade tur inne bland alla celler, matsalen, rastgården osv. Det var väldigt intressant och ganska skönt att man kunde ta det i sitt egna tempo. Det enda tråkiga var väl kanske att man inte kunde ställa några frågor och att jag och Carro inte kunde prata så mycket med varandra under tiden, men vem behöver sånt? Det var i alla fall grymt intressant och häftigt att se hur de hade det och hur litet och sunkigt allting var. Sen kunde man dessutom få sitta i isoleringscell som var totalt mörk, och där kunde man få sitta i 19 dagar tydligen- sådär halvkul kan jag tänka mig. Vi valde nog en bra dag att åka dit också, för det var ganska dimmigt och kallt ute, så det passade bra att gå omkring där inne en stund.
När vi kom tillbaka till fastlandet igen gick vi direkt till Bubba Gumb Shrimp Co. och åt jättegod mat i en häftig miljö. För er som inte vet det så är det en restaurang som är inspirerad av filmen Forrest Gump, så allting är inrett efter filmen och det finns massor med roliga saker att titta på där. Det var som sagt också väldigt gott, men tyvärr orkade vi inte äta upp allting- så vi fick ta med det i en låda (och jag har nu alldeles nyss ätit upp det också). Vi bestämde oss sen för att ta oss in mot stan och gå en liten shoppingrunda och tog därför bussen dit. Vi är lite slitna i fötterna nu så det är skönt att inte behöva gå HELA tiden. Här är det förresten precis som i Whistler- man får ingen växel på bussen, vilket resulterade i att vi fick vaska en dollar där. Helknäppt! På stan kollade vi mest (bara) saker åt Carro, så det blev att vi spenderade 75 minuter på Forever 21 och sen kanske 30 på Urban Outfitters. Det slutade i alla fall med att hon köpte två klädesplagg och hundramiljoner accessoarer (och nu säger hon precis att hon är jättesugen på att shoppa imorgon igen). Jag köpte ingenting, men tittade lite på ett par hörlurar som jag kanske slår till på sen, får se. Kvällen har vi sen spenderat med Starbuckskaffe framför How I Met Your Mother och utan middag.
Imorgon ska vi checka ut på förmiddagen och sen byta hostel, så vi tar det nog ganska lugnt imorgon. Får kanske bli lite mer shopping då (för Carro och lite mer "titta på" för mig). Ha det fint! Snart kommer vi hem!